Najwyższa Izba Kontroli z Bankiem Światowym zamierzają współpracować w kwestiach podnoszenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Obie instytucje za kluczowe uznają zidentyfikowanie jednego ośrodka odpowiedzialnego za całość przedsięwzięć związanych z BRD oraz postulują inwestowanie w poprawę infrastruktury drogowej.
Ekspert Banku Światowego ds. międzynarodowego bezpieczeństwa drogowego, Soames Job, wskazuje Szwecję jako dobry przykład dla Polski. Szwedzi budują drogi w systemie 2+1, który polega na zastosowaniu naprzemiennie dwóch pasów w jednym kierunku i jednego w przeciwnym. Ułatwia on bezpieczne wyprzedzanie na trasach jednojezdniowych.
Trasy przekroju 2+1 powstawały często w wyniku przebudowy dróg czteropasmowych, na których eliminowano jeden pas ruchu. Pasy prowadzące w jednym kierunku są oddzielone od tych, po których pojazdy poruszają się w przeciwną stronę. Od 1990 roku w Szwecji przebudowano w ten sposób 2200 km dróg.
Poza przebudową dróg do przekroju 2+1, zaostrzono limity prędkości i położono nacisk na ich przestrzeganie. W efekcie na drogach z naprzemiennym dodatkowym pasem do wyprzedzania, śmiertelność w wypadkach spadła o ponad 90%.
Z kolei Radosław Czapski, koordynator Banku Światowego ds. transportu i infrastruktury zwrócił uwagę na potrzebę stworzenie jednego organu kontrolującego, którego zadaniem będzie monitorowanie, planowanie, weryfikowanie i pilnowanie realizacji wszelkich działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu – dzięki temu państwo nie będzie trwoniło pieniędzy i czasu na niepotrzebne inwestycje – zaznacza.
Wnioski i rekomendacje BŚ orz NIK są podobne i obie instytucje chcą współpracować przy ich promowaniu. – Łatwiej będzie nam przekonać decydentów w Polsce do niezbędnych zmian, kiedy będziemy mówili jednym głosem – zauważył podczas spotkania z przedstawicielami Banku prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski.
Reprezentująca w naszym kraju BŚ Marina Wes zaprosiła na początek ekspertów z Najwyższej Izby Kontroli do udziału w spotkaniach dotyczących podnoszenia poziomu bezpieczeństwa na drogach. Eksperci Banku wezmą z kolei udział w planowanym przez NIK panelu ekspertów, który poprzedzi kontrolę zapewnienia bezpieczeństwa pieszym i rowerzystom. Obie instytucje chcą też współpracować przy projektach edukacyjnych dla użytkowników i zarządców dróg.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.